tisdag 3 augusti 2010

"det är ju sjukt bra "

nu för tiden hör man ofta uttryck som "det är sjukt billigt," det är ju helt sjukt vad snyggt" och så vidare i en oändlig variation.
Det jag tycker är så spännande med dessa utryck som poppar upp då och då, är att de som använder dem inte verkar fundera över vad ordet egentligen betyder. Att var sjuk kan ju aldrig vara positivt på något språk, på min tid i skolan var det synd om de som var sjuka, de fick ju inte alls ha något roligt. Men det får dom tydligen nu för tiden, vilket måste ses som en enorm samhällsutveckling. Det som förr inte var bra är -  det nu för tiden.
Jag undrar hur många av dem som använder uttrycket sjuk och sjukt som egentligen vet vad det är de säger och att ordet sjuk är ett adjektiv.

Ett annat spännande ord som används ofta är ordet terapeut, man är nagelteapaut, friskvårdsterapeaut, eller hårterapeaut. Är det inte lika fint att vara frisör som hårterapeaut ? Vet de som använder det att ordet terapeut betyder vårdande, man är alltså hårvårdare eller nagelvårdare eller friskvårdsvårdare.
om man visste vad ordet betydde kanske det inte längre låter lika bra, eller ?

På min tid var vi häftiga individer, nu för tiden är man cool. Ordet betyder egentligen kylig eller sval på engelska.
När ordet används som en beskrivning av en person som cool, syftar det ibland på stresstålighet eller känslomässig distans. Inte kanske det -  som de coola personerna hade tänkt sig. Personligen är jag mycket hellre en häftig person än en  cool kille. Det kanske beror på att jag är gammalmodig nog att tycka att man ska använda ordet i den betydelsen de faktiskt har, inte vad man tror att de betyder.
För ett antal år sedan var man inte arbetslös, man var fritidsorienterad eller mellan två jobb.
Det hederliga och viktiga yrket städare ändrades till hygientekniker, men jobbet var fortfarande det samma, dock med en "finare" titel.
Som en konservativ person som gillar vårt svenska språk tänker jag -   från och med nu kalla mig för språkterapeaut, det låter ju sjukt bra, eller hur ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar