fredag 28 maj 2010

Inspirerande kväll med Sustainergies Cup 2010


I går kväll var jag på ett mycket trevligt event på Hotell Malmen med en massa studenter.

Vårt företag tillsammans med Pernod Richard, Max Hamburgare, Camino och Miljöaktuellt, skulle berätta varför vi satsar på hållbart arbete. Vi fick några korta minuter på oss att försöka inspirera de deltagande studenterna, och då kan ni nog räkna ut att det inte fungerade i mitt fall. En massa ord framförde jag men frågan är om det var så upplysande för de som lyssnade.

En som däremot alltid är en källa till inspiration är Anna Spjuth, hon som är chef för hotellet. En kvinna som inte bara snackar utan dessutom gör en massa konkreta saker inom hållbarhetsområdet. All heder åt hennes arbete och må hon vara en förebild för många, hon bevisar verkligen att en person kan göra skillnad.

Man gnäller ofta på de unga - de tar inte ansvar, de bryr sig bara om sig själva, de negligerar de äldre och de anses ofta sakna social kompetens. Fel ,fel, fel säger jag då.

Bara genom att anmäla sig och deltaga så har man visat ansvar, de bryr sig faktiskt om vår gemensamma framtid (det är ju de som är framtiden ) och inte fanken skiter de i oss gamla – flera stycken av dem pratade med mig och ställde frågor, många av dem framförde också synnerligen intelligenta påståenden och idéer. Så visst har de social kompetens eller i alla fall medkänsla med oss gamla.

Så även om jag inte lyckades med att vara en källa för inspiration för dem, så var dom det för mig.

En annan musikalisk inspirationskälla är alltid Linnea Olsson. Att spela cello och samtidigt sjunga – ska inte kunna fungera – men tro mig, det gör det verkligen. Den tjejen har verkligen feeling. Det är så skönt när människor vågar bryta mönster och visa på nya vägar.

Till slut kan man konstatera att kvällen var en inspiration, i alla fall för mig

Ungdom är ett övergående stadium och om man kan vara så här insiktsfull som många av dem visade sig vara redan nu, hur bra ska det inte bli när de blir äldre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar